علمی,کتاب,مجله,مقاله,خبری,برنامه,جزوه,هک

خدا,موبایل,اینترنت,science‌,پایان نامه,ورزش,روزنامه,حوادث,کنکور

علمی,کتاب,مجله,مقاله,خبری,برنامه,جزوه,هک

خدا,موبایل,اینترنت,science‌,پایان نامه,ورزش,روزنامه,حوادث,کنکور

خرخر شبانه و خواب‌آلودگی اختلالات شایع بیماران مبتلا به سندرم وق

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

ارزیابی بالینی و معاینه بیماران مشکوک به سندرم آپنه (وقفه تنفسی)انسدادی تنفسی حین خواب برای تعیین علت موثر در ایجاد آن جهت ارایه درمان ضروری است.

دکتر علی‌محمد اصغری، متخصص گوش و حلق و بینی و سر و گردن در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس «بهداشت و درمان» واحد علوم پزشکی ایران، درخصوص اهمیت ارزیابی بالینی بیمار با آپنه انسدادی حین خواب، گفت: بیمار با آپنه (وقفه تنفسی) انسدادی حین خواب معمولا با دو گروه علایم و شکایت مراجعه می‌کنند که این علایم شامل مشکلات هنگام خواب ویا بیداریست که علایم حین خواب برای آپنه‌های انسدادی خواب ویژگی بیشتری نسبت به علایم روزانه دارد.

وی خرخر، آپنه تنفسی، احساس خفگی، تنگی نفس، بی‌قراری، شب ادراری، ریفلاکس، آبریزش دهان و تعریق را از علایم شبانه حین خواب در این بیماران عنوان کرد و ادامه داد: خواب آلودگی، خستگی، سردرد صبحگاهی، کاهش تمرکز فکر، کاهش میل و توانایی جنسی، تغییرات شخصیتی، کاهش مهارت، توجه و افسردگی نیز از علایم روزانه یا هنگام بیداری این مشکل است که می‌تواند در اثر سایر اختلالات خواب نیز به وجود آید.

عضو مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و سرو گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران خرخر را شایعترین شکایت این بیماران یا افراد نزدیک به آنان ذکر کرد و افزود: خرخر افرادی که دچار آپنه می‌شوند معمولا بلند بوده و با حملات آپنه متناوبا منقطع و مجددا شروع می‌شود.

وی همچنین وقفه‌های تنفسی حین خواب، احساس خفگی بیمار و تنگی نفس و برخاستن از خواب به صورت وحشت زده ر ا ازدیگر علایم این بیماران عنوان کرد وادامه داد: بی‌قراری و حرکت متوالی فرد در حین‌خواب، بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن(اجابت مزاج) وتعریق حین خواب نیز در این بیماران شایع است. همچنین ریفلاکس مری- معده و ریزش بزاق روی بالش به علت بازماندن دهان هنگام خواب نیز در این گروه بیماران مشاهده می‌شود.

دکتر اصغری در ادامه با اشاره به خواب‌آلودگی به عنوان شایع ترین شکایت روزانه این بیماران گفت: این مساله به علت قطعه‌قطعه شدن (Fragmentation) خواب به دنبال حملات آپنه‌ای و هیپوپنه رخ می‌دهد.

وی معاینه بالینی این بیماران را برای بررسی برخی ارگانها از نظر اتیولوژی و معاینه قسمتهای دیگر از نظر عوارض بیماری ضروری برشمرد و افزود: اندازه گیری قد و وزن، دور گردن، وضعیت فک فوقانی و تحتانی به خصوص به لحاظ زبان، کام نرم، زبان کوچک، چین‌های حلقی، لوزه‌ها، بینی، نازوفارنکس و اپیگلوت ضروری است همچنین باید فشارخون، قلب، ریه و تغییرات خلق‌وخو و شخصیت به جهت یافتن عوارض آپنه انسدادی بررسی شود.

اصغری در ادامه معاینه تیروئید و پرسش به لحاظ وجود علایم کم‌کاری تیروئید و معاینه فرد از نظر ابتلا به آکرومگالی را حایز اهمیت دانست و هر دو اختلال مذکور را به عنوان اتیولوژی آپنه مطرح کرد.

وی در پایان ارزیابی بالینی و معاینه بیماران مشکوک به سندرم آپنه انسدادی تنفسی حین خواب جهت تعیین علت یا عوامل دخیل در ایجاد آن، بررسی وجود یا نبود عوارض وانتخاب روش صحیح درمان را بسیار با اهمیت عنوان کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد