کارکنان وفادار، سرمایه اى عظیم براى یک شرکت قوى هستند. بسیارى از بنگاه ها تصور مى کنند که کارکنان، فقط به این دلیل که حقوقى منظم دریافت مى کنند، به صورت خودکار وفادارند. حقیقت این است که وفادارى، فروشى نیست؛ بلکه باید از طریق نحوه برخورد با کارکنان به دست آید. شما نمى توانید به تنهایى کسب و کارتان را حفظ کنید یا تغییر شکل بدهید. بدون همیارى یک تیم متعهد و وفادار، کسب و کار شما چندان نخواهد پایید. در محیط کنونى، داشتن یک استراتژى براى حفظ بهترین کارکنان، به ضرورتى براى سازمان ها تبدیل شده است. رقباى شما پشت در منتظرند تا با "رفتار خود" بهترین کارکنان شما را بفریبند. اگر با کارکنان خود به گونه اى رفتار کنید که گویى به آسانى قابل جایگزینى هستند، مجبور خواهید شد که هزینه آنرا بپردازید. رفتن کارکنان خوب از شرکت، علاوه بر خسارات مادى، ثٌبات تیم ها را نیز تحت تأثیر قرار مى دهد و باعث مى شود که آنها نیز در وفادارى خود نسبت به شرکت، تجدیدنظر کنند. از سوى دیگر، وفادارى کارکنان ضعیف مى تواند وجهه شرکت را خدشه دار نماید. ریچارد برانسون مى گوید: "افرادتان را به اندازه کافى آموزش دهید تا بتوانند شما را ترک کنند، و آنقدر خوب با آنها رفتار کنید که نخواهند شما را ترک کنند.". هنگامى که کارکنان احساس کنند که از شرکت منفصل شده اند، ارزش خود را براى شرکت از دست داده اند، و قدر کارهایشان دانسته نمى شود، چیزى طول نخواهد کشید که آماده رفتن مى شوند و شغل دیگرى را جستجو مى کنند که مکارى و مشارکت ایشان را قدر بداند.
تنها چیزى که مى تواند یک کارمند کارآمد را از چنین تصمیمى منصرف سازد، آن است که یک یا چند دلیل براى ماندن به او بدهید. توصیه هاى زیر به شما کمک مى کند تا بهترین کارکنان خود را نگه دارید: با کارکنان خود مثل یک ماشین رفتار نکنید. کارکنان مایلند بدانند که رئیسشان نیاز به تعادل میان کار و زندگى را درک مى کند و اوقات شخصى ایشان را محترم مى شمارد. براى کارکنانتان فرصت هایى براى رشد و توسعه فراهم کنید. همواره اطمینان حاصل کنید که راه هایى وجود دارد تا کارکنانتان بتوانند رشد کنند و بتوانند کارهایى را انجام دهند که برایشان الهام بخش باشد. به تلاش هاى کارکنان خود پاداش بدهید. یک فرهنگ سازمانى باز با فضایى جهت به رسمیت شناختن و قدردانى، بسیار مهم است. اگر بهترین ها را مى خواهید، باید بهاى آنرا نیز بپردازید. از مدیریت بر جزئیات بپرهیزید. به کارکنان خود اعتماد کنید. به آنها استقلال و فضایى براى نفس کشیدن بدهید تا کار خود را انجام دهند. آموزش و پشتیبانى کافى ارائه کنید. آموزش، نشان دهنده آن است که شرکت نسبت به رشد شخصى و حرفه اى کارکنان خود متعهد مى باشد. همدلى خود را نشان دهید. تعداد اندکى از کارفرمایان نسبت به اعضاى تیم خود همدلى نشان مى دهند،و این همدلى باعث مى شود که روحیه و عملکرد کلى تیم بهبود یابد.